"စကု၊ စလင္းႏွင့္ ျမန္မာလင္းေခ်ာင္းေဒသ"
တစ္ေနရာတြင္ ျမစ္ဘက္သို႕ကိုင္းေနေသာ စစ္ပင္ႀကီးႏွင့္ၿငိမိရာမွစႏၵမုခိ မည္ေသာဘီလူးမသည္ ေဖာင္ေပၚ သို႕ တိတ္တခိုးတက္ေရာက္လိုက္ပါလာခဲ့၏။(စစ္ပင္ႀကီးကိုင္းေနေသာေၾကာင့္ စစ္ကိုင္း ဟုအမည္တြင္ခဲ့ သည္) ညီေနာင္ႏွစ္ပါး ပြဲေတာ္တည္တုိင္း ဘီလူမကပါ ႏွိုက္၍စားသျဖင့္ မင္းသားမ်ား ထမင္းမ၀ၾကေခ်။ ထို႕ေၾကာင့္ ဥပါယ္တံမ်ဥ္ျဖင့္ ထမင္းလုပ္ကို ေ၀ွ႕၍ ႏွိုက္ရာမွ ဘီလူမ၏လက္ကို ဖမ္းကိုင္မိၾကေလသည္။ ဘီလူးမက အသက္ကို ခ်မ္းသာေပးပါ စကၡဳႏွစ္ကြင္း အလင္းရေအာင္ကုေပးပါမည္- ဟုဆိုသျဖင့္ ကုသေစရာ စတင္ကုေသာေနရာကို "စကု" ဟုေခၚေစေၾကာင္း ထိုမွတဖန္ စကၡဳႏွစ္ကြင္း စတင္လင္းေသာ ေနရာကို "စလင္း" ဟုေခၚေစေၾကာင္း ..
ဤသည္မွာ ငယ္စဥ္မွစ၍ ၾကားနာခဲ့ရေသာ သမရိုးက် တေကာင္းရာဇ၀င္ျဖစ္ပါသည္။ သို႕ေသာ္ အသက္အရြယ္ရလာေသာအခါ ထိုရာဇ၀င္မွ စဥ္းစားစရာအခ်က္ကေလးမ်ားကို စတင္ေတြ႕ျမင္လာမိပါ ေတာ့၏။
ဆိုပါစို႕...စကၡဳႏွစ္ကြင္း စတင္ကုသေပးေသာေနရာအား "စကု" ဟုေခၚေၾကာင္းလက္ခံပါ၏။ စကၡဳႏွစ္ကြင္း စတင္လင္းေသာေနရာအား "စလင္း" ဟုေခၚေၾကာင္းႏွင့္ပတ္သက္၍မူ စဥ္းစားစရာ ျဖစ္ေနပါသည္။ ဘာေၾကာင့္လဲတဲ့... ပထ၀ီအေနအထားအရ စလင္းသည္ အထက္(ေျမာက္)ဘက္က်ၿပီး စကုသည္ ေအာက္(ေတာင္)ဘက္မွာရွိပါသည္။ ေဖာင္သည္ ေျမာက္မွေတာင္သို႕ေမ်ာပါလာျခင္းျဖစ္ရာ စလင္းကိုျဖတ္သန္းၿပီးမွ စကုသို႕ေရာက္ရမည္ျဖစ္ပါသည္။ စကုမွာ စတင္ကုသၿပီး စလင္းမွာ လင္းရမည္ ဆိုပါလွ်င္ ေဖာင္သည္ ေတာင္မွေျမာက္သို႕ ျပန္လွည့္ရမည္ျဖစ္ပါသည္။ ဤအခ်က္ကား စဥ္းစားစရာပင္
ဤအခ်က္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ေဆာင္းပါးရွင္တစ္ဦးက ေ၀ဖန္ထားသည္ကိုလည္း ဖတ္ခဲ့ရဖူးပါသည္။ ထုိ႕ျပင္ ဧရာ၀တီျမစ္၏ အေနာက္ဖက္ကမ္းရွိ ရြာလင္းဆိုေသာရြာျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း ေ၀ဖန္ေထာက္ျပ ထားသည္ကို လည္း ဖတ္ခဲ့ရဖူးပါ၏။ ရြာလင္းမွာ ဆင္ေပါင္၀ဲၿမိဳ႕၏ ေျမာက္ဘက္က်က်တြင္ရွိၿပီး ေအာင္လံၿမိဳ႕ႏွင့္မိုင္ (၄၀) နီးပါး ေ၀းကြာလြန္းပါသည္။ လက္ခံႏိုင္ေသာ ပထ၀ီအေနအထားမ်ိဳးမဟုတ္ျပန္ေပ ။
ဤသို႕ဤႏွယ္ အျပန္ျပန္အထပ္ထပ္ပင္ စကၡဳႏွစ္ကြင္း အလင္းရရာေဒသကို ႀကံဆေတြးေတာမိခဲ့ပါ၏။ ဤတြင္ ေအာင္လံၿမိဳ႕၏ ေျမာက္ဘက္၊(၇)မိုင္ခန္႕ကြာ ဧရာ၀တီျမစ္၏ အေနာက္ဘက္ကမ္းရွိ ျမန္မာလင္းေခ်ာင္းဆိုေသာ ေက်းရြာ(၂)ရြာကို ေတြ႕ရွိခဲ့ရပါေတာ့သည္။ ျမန္မာရြာသည္ ေတာင္ဘက္၊ လင္းေခ်ာင္းရြာသည္ ေျမာက္ဘက္ျဖစ္ပါ၏။
ဆိုပါစို႕...ေက်းရြာတစ္ရြာကို ျမန္မာဟု မွည့္ေခၚထားသည္မွာ ထူးဆန္းသလိုျဖစ္ေနသျဖင့္ သမိုင္းအေျခခံကို ေလ့လာစူးစမ္းမိပါသည္။ ဤတြင္ မူရင္းစကားရပ္ ျမင္ပါ၊ လင္းေၾကာင္းမွ ေရြ႕လ်ားျဖစ္ေပၚလာေသာအမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေလ့လာသိရွိခဲ့ရပါေတာ့၏။ မူရင္း ျမင္ပါလင္းေၾကာင္းမွ ျမန္မာလင္းေခ်ာင္းဟု ေျပာင္းလဲလာျခင္းျဖစ္သည္။ ျမင္ပါလင္းေၾကာင္း၏အဓိပၸါယ္မွာ...သမၻာ၀ညီေနာင္တို႕ စကၡဳႏွစ္ကြင္း အလင္းရေသာအခါ ေနာင္ေတာ္က "ဟဲ့..ညီေတာ္တို႕ရဲ႕ ျမင္ရဲ႕လား၊ လင္းရဲ႕လားကြယ့္"ဟု အေမးေတာ္ရွိရာတြင္ ညီေတာ္က..."မွန္ပါ..ျမင္ေၾကာင္းပါ၊ လင္းေၾကာင္းပါဘုရား" ဟုျပန္လည္သံေတာ္ဦး တင္ခဲ့ေသာ စကားရပ္ကိုအစြဲျပဳ၍ ျမင္ပါလင္းေၾကာင္းဟု ေခၚခဲ့ေၾကာင္း မွတ္ထားခဲ့ရပါေတာ့သည္။ အဆိုပါ ျမင္ပါလင္းေၾကာင္းမွ ယခုအခါ ျမန္မာလင္းေခ်ာင္း ျဖစ္ခဲ့ရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ဤအခ်က္သည္ အရပ္စကားမွ်သာျဖစ္ေသာ္လည္း လက္ခံႏုိင္ေလာက္ေသာအေနအထားမွာ ရွိေနပါ၏။ မူလ လက္ခံထားေသာ စလင္းဆိုသည္မွာ အမည္မွ်သာ နီးစပ္မွုရွိၿပီး ကာလ၊ ေဒသအရ လိုက္ေလ်ာညီေထြမွု မရွိလွေပ။ ထို႕ေၾကာင့္ စကၡဳႏွစ္ကြင္းအလင္းရရာ ေဒသႏွင့္ပတ္သက္၍ အထက္အညာရွိ စလင္းၿမိဳ႕ႏွင့္ျမန္မာ၊ လင္းေခ်ာင္းဆိုေသာ ရြာငယ္ေလးႏွစ္ရြာကိုယွဥ္၍ စဥ္းစားရေပမည္။
ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိသည္မွာ စကုတြင္ စတင္ကုသၿပီး ႏွစ္ညအိပ္သံုးရက္ခန္႕ စုန္ဆင္းလွ်င္ ေရာက္ႏိုင္ေသာ ျမင္ပါလင္းေၾကာင္းေဒသတြင္ စတင္လင္းသည္ဟုဆိုပါက လိုက္ေလ်ာညီေထြလက္ခံႏိုင္ေသာ အေျခအေနသာျဖစ္ေပေတာ့၏။
စင္စစ္ေတာ့ ျမန္မာ၊ လင္းေခ်ာင္းဆိုေသာ ရြာငယ္ေလးႏွစ္ရြာမွာ စလင္းၿမိဳ႕ႏွင့္ယွဥ္ၿပိဳင္ၿပီး ရာဇ၀င္ထဲကို တိုး၀င္ဖို႕ရာ မ၀ံ့ရဲရွာၿပီ။ သမုိင္းကိုခ်စ္ေသာ သမိုင္းသုေတသီတို႕က ထည့္သြင္းေနရာေပးရန္သာ ျဖစ္ပါေတာ့၏။
Credit - ေအာင္လံသုခိတာ
သမိုင္းပံုျပင္ႏွင့္ သမိုင္းသည္ တူသလိုႏွင့္ ကြဲသည္။ ေျမထဲျမိဳ႕ေဟာင္းသည္ ေၾကးနီေခ်ာင္းဝ၌ တည္ေသာေၾကာင့္ ျပန္ထည္တူးေဖၚရာမွာ အေထာက္ထားေကာင္း ရႏိုင္ဖို႕မလြယ္။ သို႕ေသာ္ သမိုင္းပံုျပင္က ျမိဳ႕အမည္ က်န္ေနေသးသည္။ အေထာက္အထားေကာင္းကို မိုးဖံုးရြာၾကီးဖက္က ရႏိုင္ေကာင္းသည္။ မိုးဖုန္း ေျမထဲသည္ တဆက္တည္း ျဖစ္သည္။ ျမင္ပါလင္းပါရြာသည္ လည္း အေရးပါသည္။ ေျမထဲသည္ သေရေခတၱရာ ႏွင့္ ပိႆတိုး (သို႕) သတိုး (ယခုအေခၚ ဗိႆႏိုး)ျမိဳ႕မ်ားၾကားမွ ကင္းေထာက္ျမိဳ႕ ျဖစ္ပံုရသည္။ စလင္းျမိဳ႕သည္ ေနာက္က်မွ စည္ကားေသာျမိဳ႕ ျဖစ္သည္။ သမိုင္းပံုျပင္ထဲက ျမိဳ႕မဟုတ္ပါ။
ReplyDelete